З метою здійснення комплексної реформи системи пенсійного забезпечення Урядом внесені законопроекти щодо зміни принципів функціонування системи пенсійного забезпечення, а саме: призначення всіх видів пенсій за нормами єдиного закону та скасування спеціальних пенсій (крім військових), запровадження накопичувальної системи пенсійного забезпечення, запровадження професійної пенсійної системи для окремих категорій професій, розвиток недержавного пенсійного забезпечення. З 1 січня 2016 року пенсія державним службовцям та прирівняним до них особам, (судді, прокурори та народні депутати) призначатиметься на загальних умовах. Спеціальні пенсії, призначені до 1 січня 2016 року будуть виплачуватись у розмірах, визначених законодавством, яке діяло до вказаної дати.
З 1 січня 2017 року планується запровадити накопичувальну пенсійну систему. Вона передбачатиме два вікових рівні залучених до неї людей. Обов’язковому страхуванню підлягатимуть особи до 35 років – щоб у них було достатньо часу для накопичення пенсійних активів як відчутної доплати до солідарної пенсії. Також у накопичувальній системі на добровільних засадах зможуть взяти участь особи віком від 36 до 55 років. Розмір внеску у перший рік становитиме 2 відсотка та щороку збільшуватиметься на один відсоток, до досягнення 7 відсотків. По мірі збільшення розміру внеску для застрахованої особи, починаючи з 2018 року, відповідно зменшуватиметься розмір єдиного внеску для роботодавця, тобто відбудеться частковий перерозподіл сплати розміру єдиного внеску від роботодавця до працівника (по 1 відсотку щорічно), і вже у 2022 році ставка єдиного внеску для роботодавця буде зменшена на 5 відсотків.
Суть накопичувальної системи полягатиме у тому, що частина обов’язкових внесків до пенсійної системи (загальний рівень пенсійних відрахувань залишиться незмінним) накопичуватиметься у єдиному Накопичувальному фонді і обліковуватиметься на індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках громадян, які (та на користь яких) сплачуватимуть такі внески.
Управління пенсійними коштами здійснюватимуть компанії з управління активами (для яких ця діяльність є професійною і буде ліцензуватись), обраним на конкурсній (тендерній) основі. Кошти, що обліковуватимуться на індивідуальних пенсійних рахунках громадян будуть власністю громадян, і вони можуть скористатись ними при досягненні пенсійного віку (або, у випадках передбачених законом, раніше цього терміну, наприклад у випадку інвалідності). Виплати з Накопичувального фонду будуть здійснюватись додатково до виплат із солідарної системи.
Держава гарантує громадянину контроль за збереженням і використанням коштів накопичувальної системи.
Мета реформи — розбудова багаторівневої, багатокомпонентної пенсійної системи, що дасть змогу виплачувати пенсії з трьох різних джерел: солідарної, накопичувальної та системи недержавного пенсійного забезпечення. Це дозволить застрахованим особам самостійно вирішувати, яка інвестиційна політика є найбільш прийнятною для інвестування їх пенсійних заощаджень. А отже - в більшій мірі впливати на розмір своєї майбутньої пенсії.